Vitamíny

Vitamíny jsou organické sloučeniny různé chemické povahy nutné pro funkci živých organizmů, které si organizmy nedovedou samy připravit. Jsou dodávané převážně z vnějšku (s potravou), jsou účinné již v nepatrných množstvích. Většinou jsou rozpustné ve vodě, v tuku pouze A, D, E, K. Rozeznáváme 13 základních vitamínů. Nedostatek vitamínů se projevuje poruchami různých funkcí organismu, které mohou vyústit až ve vážná onemocnění. Naopak při nadbytečném příjmu některého vitamínu může dojít k jeho předávkování a stavu organismu, který označujeme jako hypervitaminózu. Fortifikace je obohacování některých druhů pokrmů o některé druhy vitamínů a nerostných látek.

Provitamíny

jsou látky, ze kterých vznikají v organismu příslušné vitamíny.

Antivitamíny

jsou látky brzdící nebo rušící v organizmu účinek vitamínů

Vitageny

jsou látky, které se chovají jako vitamíny, ale kromě toho jsou ještě zdrojem energie a bývají stavebními látkami v organismu

Vitamín A - retinol

Důležitý při prevenci a léčbě rakovin. Je důležitý pro zdravý vzhled pokožky, pleti a očí, velmi důležitý pro činnost pohlavních žláz. Vyskytuje se v živočišných zdrojích, nebo jako beta karoten, který je provitamínem A z rostlinných zdrojů (vitamín A z rostlinných zdrojů je asi 2x slabší než vitamín A z živočišných produktů). Přebytek vitamínu A je toxický. Nejběžnějším projevem přebytku může být např. praskání a krvácení rtů, zhrubělá kůže, podrážděnost. Nedostatek se nejčastěji projevuje šeroslepostí, u dětí dochází ke zbrždění růstu a vývoje. Zdroje jsou: játra mořských ryb, játra a vnitřnosti teplokrevných zvířat, žloutky, máslo, sýry, plnotučné mléko. Mezi potraviny s obsahem provitamínu patří mrkev, nať petržele, jeřabina, paprika, špenát.

Vitamín D - kalciferol

V běžných potravinách poměrně vzácný. Nejbohatším zdrojem je působení ultrafialových paprsků. Částečně se tvoří z vlastních zdrojů v kůži. Zdravý člověk, nevyhýbající se slunci, nepotřebuje externí přísun vitamínu D. Nedostatkem trpí kojenci, malé děti a staří lidé (podávání rybího tuku jako potravinového doplňku je známé). Další rizikovou skupinou, která může trpět jeho nedostatkem, jsou vegetariáni, alkoholici, epileptici, lidé s nemocemi jater, ledvin nebo lidé s poruchou absorpce tuků. Nedostatek se projevuje u dětí onemocněním zvaným křivice(rachitis), u dospělých osteomalacií (měknutím kostí). Z běžných poživatin je obsažen v: tuňákovi, sardinkách, tresčích játrech, v tresce, makrele, lososu, žloutku, másle, mléce a mase.

Vitamín E - tokoferol

Používá se pro léčení některých nemocí srdečního nebo svalového původu. Likviduje např. křeče v lýtkách (spolu s hořčíkem), léčí kožní choroby, těžké opařeniny, hojí jizvy apod. Dodává energii a chuť do života. Podle nejnovějších výzkumů má pravděpodobně antikarcinogenní vlastnosti a také chrání organismus proti nežádoucím vedlejším vlivům při léčení rakoviny zářením a chemoterapií. Antioxidační vlastnosti vitamínu E jsou podporovány současnou přítomností vitamínu C, selenu a případně i beta-karotenu. Zvyšuje odolnost organismu proti virům a bakteriím a to zejména u starších lidí.Vitamín E se nesnáší se železem. Nedostatek způsobuje nervové poruchy a poruchy krvetvorby. Zdroje: listová zelenina, rostlinné oleje, klíčky, kukuřice, vejce, chléb, máslo, sýry, hrách, fazole a špenát. Z olejů jsou nejlepšími zdroji kukuřičný olej, olej z obilných klíčků a sójový olej.

Vitamín K

Je důležitý pro správnou srážlivost krve, existuje ve dvou formách: K1 se nachází v zelené listnaté zelenině, protože je závislý na chlorofylu, K2 se tvoří v tenkém střevě střevními bakteriemi (přibližně polovina denní potřeby). Nedostatek bývá způsoben poruchami vstřebávání tuků, zhoršenou funkcí jater nebo celiakií (onemocnění tenkého střeva). Nadbytek cukru a různých sladkostí popř. užívání antibiotik vstřebávání vitamínu významně snižuje. Najdeme jej ve špenátu, rajčatech, nebo v sojovém oleji, brokolici, kapustě, hlávkovém salátu, sóji, hovězích játrech, zeleném čaji, vaječných žloutcích, ovsu, pšenici, chřestu, droždí, másle a v sýrech.

Vitamíny rozpustné ve vodě

Neexistuje žádné skutečné riziko předávkování těmito vitamíny, neboť jsou rozpustné ve vodě, a tedy i největší dávky jsou z organismu rychle vylučovány močí.

Vitamín B1 - Thiamin

Podílí se na rozkládání uhlovodíku na cukry, které uvolňují energii potřebnou pro funkci naší nervové soustavy, svalů, srdce. Protože je rozpustný ve vodě, brzy z organismu odchází, a proto je potřebné jej přijímat pravidelně.

Zdroje: nalézá se ve většině potravin živočišného původu a v mnoha potravinách původu rostlinného. Většinu vitamínu nám poskytují obilné výrobky, např. chléb. Většina obilných výrobků je obohacena vitamínovými doplňky. Libové vepřové, droby, hrášek a fazole jsou rovněž dobrými zdroji tohoto vitamínu. Poměrně velká část vitamínu může být zničena při tepelné úpravě potravin, při varu až polovina.

Vitamín B2 - riboflavin

Nalézá se ve většině potravin živočišného a rostlinného původu. Nejlepšími zdroji jsou mléko, sýry a maso. Obilné výrobky, které jej obsahují poměrně málo, jsou tímto vitamínem dosycovány. Dalším hodnotným zdrojem jsou některé druhy zeleniny např. brokolice, chřest, špenát, dále játra, mandle, zvěřina, tučné sýry, losos, makrela, pstruh.

Nedostatek: praskání rtů a koutků, kožní změny, pálení očí a citlivost na světlo, maštění a padání vlasů, nesoustředění, poruchy spánku až deprese.

Vitamín B3

Vyskytuje se ve dvou formách kyselina nikotinová a její sloučenina nikotinamid Organismus je schopen si ho vytvořit, takže bude-li naše strava obsahovat dostatek bílkovin, budeme schopni pokrýt jeho potřebu. Vyšší spotřebaje u fyzicky těžce pracujících, žen gravidních a v přechodu. Ve vysokých dávkách může být vitamínu B3 použito při boji proti vysoké hladině cholesterolu v krvi, tedy ke snížení rizika aterosklerózy a trombózy (srážení krve). Vysoké dávky vitamínu B3 také rozmnožují krvinky, čehož se využívá při léčbě oběhových potíží, pištění v uších. Vysoké dávky by vždy měly být předepisovány lékařem.

Je obsažen v pivovarských kvasnicích, burácích, játrech, tuňák, drůbeží mase.

Vitamín B5 - kyselina panthotenová, panthenol

Je velmi důležitý při přeměně tuků, uhlovodanů a bílkovin na energii, přenáší nervové impulsy. Obsažen ve většině potravy, dobrými zdroji jsou luštěniny, celozrnné výrobky. Tepelná úprava jej znehodnocuje, zejména ohřívání potravin (může jej zničit až polovinu).Také je tvořen bakteriemi v tlustém střevě.

Nedostatek způsobuje padání vlasů, předčasné šedivění, ztuhlost a bolesti kloubů, případně křeče v končetinách.

B6 - pyridoxin

Je důležitý při odbourávání glykogenu (tzv. živočišný škrob je zdrojem zásobní energie v těle savců) z jater jakmile potřebují svaly energii, pomáhá při kontrole obezity. Je používán k léčení premenstruační tenze (bolesti před periodou) a ranní nevolnosti v těhotenství. Dále je určen k léčení nevolnosti, kterou trpí pacienti léčení radioterapií při rakovině, při léčbě neuropatických potíží při léčbě chemoterapií (brnění končetin, křeče...).

Zdroj: čerstvé maso, drůbež, ryby a celozrnné výrobky.

Nedostatek: Skutečný nedostatek vitamínu B6 je v naší části světa vzácný, objevuje se pouze u starších osob. Projevuje se únavou, podrážděností, depresí, může vést k vyrážkám, zánětům sliznic úst a jazyka, popraskaným rtům.

Vitamín B12 - kobalamin

Je nanejvýš důležitý pro dělení buněk. Platí to především pro červené krvinky, které roznášejí po organismu kyslík. Vitamín B12 velmi těsně spolupracuje s kyselinou listovou, tedy dalším vitamínem B komplexu, oba jsou důležité pro dělení buněk. Má také důležitou funkci v nervové soustavě a při rozkládání tuků a aminokyselin. Nacházíme jej pouze v potravinách živočišného původu a získáváme jej především z masa, masných výrobků, mléka a sýra. Droby, vnitřnosti, ryby, škeble a sýr jsou nejlepšími zdroji. Malé množství získáme také z ovoce a zeleniny, neboť jsou v nich bakterie tvořící tento vitamín. Tyto bakterie mají velký význam pro vegetariány, kte¬ří nejedí žádné živočišné potraviny. Je obsažen prakticky ve výlučně zvířecí stravě, obzvláště bohatě v játrech, mase, drůbeži, vejcích a mléčných produktech (kromě másla). Také ústřice, korýši a krabi obsahují mnoho vitaminu B12. Výborný a vůbec doporučitelný přídavek ke stravě jsou pivovarské kvasnice, čistá zlatá žíla vitaminu B12 a zdroj i ostatních vitamínů z řady B. Vždyť kvasnice jsou mikroorganismy, živé substance, které vitamin v přírodě teprve syntetizují. Mušle nebo korýši jsou bohatí na vitamin B12 protože filtrují mikroorganismy, které jsou přítomné ve vodě jako potrava. Chaluhy nebo vodní řasy nosí mikroorganismy v sobě, a proto jsou také vhodným zdrojem vitamínu B12.

Nedostatek vitamínu B12 vytváří anemii, příznaky v nervové soustavě v podobě mravenčení v konečcích prstů, v prstech na nohou, sníženého vnímání hmatových vjemů, obtížné chůze (dysbáze), podrážděnosti a depresí.

nahoru

Copyright © 2012 Mamma HELP | Archivováno Národní knihovnou ČR | Licence Creative Commons | Kontakt | Pro média a sponzory